Sign up for our free China-Africa Week in Review email newsletter
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Follow CAP on Social Media

Listen to the CAP Podcast

China’s State-Controlled Media Holding Company Opens New HQ in Kenya

China's top diplomat for Sub-Saharan Africa, Ambassador Wu Peng, announced over the weekend the opening of the China Media Group's (CMG) new headquarters in Nairobi. This the latest evolution of Chinese state media's expansion in Kenya and Africa ...

VOA Report Criticizes Chinese Vaccines Using Many of the Same Propaganda Tactics That Chinese Used to Point Out Flaws in U.S. Jabs

There was widespread outrage in the U.S. last year when Chinese propaganda outlets and Foreign Ministry spokespeople issued false claims and sowed doubts over the safety of Pfizer vaccines. Now, it appears that the U.S. government-owned media is doing something similar, with poorly reported ...

Anxiety Over Chinese Loans is Once Again Front Page News in Nigeria

A front-page story on The Guardian newspaper on Wednesday highlighted renewed worries in Nigeria about the country's debts to China.  There was no new information in the story as Chinese lending to Nigeria has remained largely flat over the ...

Africa Check (Again) Tries to Debunk Misperceptions About Nigeria’s Debts to China

Concerns over Chinese debt sustainability in Nigeria have resurfaced recently due to the government's jump-starting the construction of a $5.3 billion standard gauge railway that will be built and financed through concessional lending by the Chinese government.  Also, a ...

U.S. Senate Proposal to Fund “Independent Media” to Report “Negative Impact” of BRI in Developing Countries Generates Some Giggles in Washington

The United States Senate Foreign Relations Committee wants to give a lot of money to local media in BRI member countries "to raise awareness of and increase transparency regarding the negative impact of activities related to the Belt and Road Initiative." 

Analysis from Cobus van Staden

What We’ve Lost in the Fire

This weekend was a rough one for South Africa. On Sunday, the country watched as fires around Table Mountain slowly started creeping downhill, towards the beautiful campus of the University of Cape Town (UCT). Soon it was confirmed that the university’s African Studies library, which housed a unique collection of African film, and one of the biggest repositories of historical documents related to Southern Africa, was on fire. Librarians are still trying ...

Beware of the Chinese Chicken Trope in Zambia

A fascinating on-air skirmish broke out on the FRANCE 24 talk show The Debate last week during a conversation over Chinese investment and influence in Zambia. One of the show's guests, acclaimed China-Zambia scholar Solange Guo Chatelard took the network's correspondent, Nicolas Germain, to task for referencing ...

Chinese Perspectives on Anti-Black Racism in China

A series of high-profile recent incidents including the use of blackface on Chinese TV, discrimination against Black residents in the southern Chinese city of Guangzhou, and widespread racial insensitivity on Chinese social media sites like ...

Example of How Chinese Propaganda Makes Its Way Into Africa’s News Feeds

Chinese propaganda dissemination in Africa extends far beyond the traditional radio, TV, and newspapers that most people focus on. In fact, there's evidence that indicates those platforms are actually not that effective at reaching large audiences, especially in Africa's intensely competitive media market.

One French Scholar’s Widely Published Article This Week Encapsulate’s Every Anxiety About China’s Influence in Africa

The popular perception of China's steadily growing presence in Africa has long been viewed with skepticism among France's political, media, and academic elites who have historically regarded the continent, particularly francophone countries, as a traditional sphere of influence. Most analysis and ...

Namibia’s State TV Channel NBC to Broadcast 4-Part Series Produced by CCTV

TV viewers in Namibia will be able to watch a four-part documentary series produced by China's state-run broadcaster CCTV beginning on Monday at 17:20 local time.  The show, Glamorous Namibia, will be aired on the state-owned Namibia Broadcast Corporation and is timed to coincide with the 31st anniversary ...
Page 1 of 381238